Halálos baleset után újra vezet

2021.02.18

Juan Manuel Correa csodába illő visszatérése 

Visszatér a tragikus Formula 2-es baleset túlélője. /Fotó: Vezess.hu /
Visszatér a tragikus Formula 2-es baleset túlélője. /Fotó: Vezess.hu /

"Ötszázharminchárom nappal Spa után először ültem vissza egy együléses autó volánja mögé. Nehéz szavakkal kifejezni, hogy ez pontosan mit jelent nekem. Nagyon hálás vagyok mindazoknak, akik támogattak engem, hogy eljussak idáig. Anthoine Hubert is velem volt ma" - tweetelte Juan Manuel Correa.

533 nappal ezelőtt történt Anthoine Hubert végzetes spa-i balesete a Formula 1 kistestvérének számító Formula 2-es sorozatban. A francia versenyző a pálya leggyorsabb pontján, az Eau Rouge kanyar után, a Radillon kanyarban csúszott a gumifalba, majd visszacsapódott az aszfaltozott bukótérbe, a mögötte haladó Juan Manuel Correa reakcióidőn belül érkezett, így nem tudott megállni, fékezés nélkül, 218 kilométer/órás sebességgel hajtott bele Hubertbe. A francia pilóta még a versenypályán életét vesztette. 22 évet élt.

A végzetes 1994-es imolai versenyhétvége óta nem halt meg senki közvetlen formula egyes hétvégén. A baleset másik résztvevője, Juan Manuel Correa túlélte a karambolt, de súlyos gerinc- és lábsérüléseket szenvedett, az ütközés követően orvosai több mint két hétig mesterséges kómában tartották, és jobb alsólábszárának részleges amputációját javasolták.


A Formula 1 legsötétebb hétvégéje

1994., San Marino, Imola. A Formula 1 történetének legtragikusabb hétvégéje. Az időmérő edzésen Roland Ratzenberger, osztrák versenyző élete harmadik időmérő edzésén azon dolgozik, hogy kvalifikálja magát a futamra, a nagy erőlködés miatt azonban lecsúszik az ívről, két kerékkel el is hagyja a pályát. De nem jön ki a boxba ellenőriztetni, hogy minden rendben van-e az első vezetőszárnyával, kint marad, és elmegy még egy gyorskörre - így megtartja esélyeit a holnapi futamra -. Röviddel később a gyorskörén, a hatalmas terhelés hatására, a padlógázas Villeneuve-kanyarba érkezéskor eltört az első vezetőszárnya - ami a nagy erőhatás miatt azonnal 7-10 méter magasba repült -, miközben a Ratzenberger kocsija irányítatlanul, 315km/órás sebeséggel a betonfalba csapódott. Az ütközés után azonnal látszott, hogy óriási a baj, hiszen Ratzenberger mozdulatlanul ült az összeroncsolódott autóban. A mentőcsapatok azonnal megérkeztek, és amint levették a sisakját látszott, hogy Ratzenberger életét már nem lehet megmenteni. A versenyző száján, orrán és fülén erősen vérzett, szinte azonnal behalt sérüléseibe. A sors iróniája, hogy még így is a 26. helyen végzett, amivel kvalifikálta volna magát a holnapi futamra.

Az időmérő edzés után az egész mezőny zaklatott állapotba került, a kor ünnepelt versenyzőjét, a háromszoros világbajnok Ayrton Sennát is megviselte versenyzőtársa halála, meg is fordult a fejében, hogy ne induljon el a futamon. Végül mégis az indulás mellett döntött. Ez lett a veszte. Egy safety car-os szakasz után a hideg gumijaival nem tudta bevenni a Tamburello kanyart, közel 300km/órás sebeséggel, irányítatlanul a betonfalba vágódott. Az orvosi stáb perceken belül megérkezett, és a Sennát azonnal a bolognai Maggiora kórházba szállították. A brazil azonban olyan súlyos agysérüléseket szenvedett, hogy nem lehetett megmenteni. Az autósport egyik legnagyobb legendája pár órán belül életét vesztette. Később, a rommá tört Williamsében egy osztrák zászlót találtak. Ezt lengetve akart tisztelegni a futam utáni levezetőkörben Roland Ratzenberger emléke előtt.


A pilóta mégis a hosszú szenvedéssel járó utat választotta, megküzdött a lábáért, és egyben álmaiért, hogy egy napon a Formula 1-ben versenyezhessen. Emiatt több komoly műtéten, rengeteg szenvedésen, és hosszú rehabilitáción kellett átesnie. De most visszatért, és másfél év után újra autót vezetett a Formula 3-ban, és megint csak egy karnyújtásnyira került álmától, a király kategóriás bemutatkozástól.

Az ecuadori születésű, amerikai versenyő még február elején jelentette be, hogy a 2021-es idényben az Art Grand Prix istálló színeiben fog rajthoz állni. Tweeterén így ír visszatéréséről:

"Mindenekelőtt nagyon boldog vagyok, hogy bejelenthetem, hogy visszatérek azután, amin keresztülmentem. Elmondhatatlanul hálás vagyok az ART Grand Prix-nek, nagyon sokat jelent számomra, hogy hisznek bennem és a visszatérésemben. Az F3 átmenti év lesz, az álmom továbbra is az, hogy bejussak a Formula-1-be. Ez a visszatérésem első lépése. A céljaimmal persze kicsit előreszaladtam, hiszen másfél éve nem vezettem autót, szóval nagy tanulási folyamat vár rám. Nyitottan vágok neki az idénynek, nem fogok nyomást helyezni magamra, csak a lehető legjobbamat fogom nyújtani, már az is győzelem, hogy azt csinálhatom, amit szeretek"


Forrás: The Times, NSO.hu